Erdgaz, Metan, Gaz Ziemny, CNG czyli Compressed Natural Gas (ang. sprężony gaz ziemny) znany także jako gaz błotny lub gaz kopalniany. Zastosowany jak paliwo do pojazdów w latach 30 – tych poprzedniego wieku, czyli mniej więcej równolegle do zastosowania LPG. Wykorzystywano go m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Czechach i w Rosji. W Polsce już latach 50 tych istniało (i jeździło) prawie 2 tys. samochodów napędzanych na gaz CNG – były to głównie pojazdy służb technicznych.
Sprężony gaz ziemny ma najdłuższą tradycję stosowania w południowej Polsce gdzie w latach po II wojnie światowej – w latach pięćdziesiątych wybudowano kilka stacji sprężania gazu ziemnego do napędu pojazdów samochodowych m. in. Rzeszów, Tarnów, Mysłowice i Krosno. Stacje były wyposażone w urządzenia francuskie Lischar oraz czeskie Skoda. W latach sześćdziesiątych oraz siedemdziesiątych stacje z gazem CNG znikły z Polskiego krajobrazu. Wpłynął na to zapewne niski poziom dostępnych ówcześnie rozwiązań technologicznych a przede wszystkim brak odpowiednich zbiorników.
Gaz CNG powrócił w Polsce do łask w dobie lat 80 tych. Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie, przy współpracy Politechniki Krakowskiej i Politechniki Śląskiej w Gliwicach rozpoczął realizację specjalnego rządowego programu wykorzystania gazu ziemnego do napędów samochodowych czego efektem było zainteresowanie Sanockiego Zakład Górnictwa Nafty i Gazu.
W 1988 roku uruchomiona została pierwsza stacja tankowania samochodów gazem ziemnym w Kopalni Gazu Ziemnego Przemyśl – Zachód. Żuki A-11B wyposażone w armaturę zasilającą dostarczoną przez PIMOT były pierwszymi samochodami w tym czasie zasilanymi CNG. Rok później na terenie tej samej kopali zbudowano drugą instalację tankowania samochodów, która zasilała kilkanaście pojazdów należących do lokalnej firmy transportowej. W tym czasie Rzeszowski MZK wyraził zainteresowanie tym paliwem. Początkowo w kilku używanych autobusach Jelcz, następnie w nowych. W sumie było ich kilkanaście. W pozostałych rejonach kraju było o wiele gorzej. Sześć autobusów było w Krakowie i kilka w Warszawie.
Oto krótka historia CNG w Polsce, a na świecie? Podobnie, z tą różnicą, że kiedy w Polsce w latach 70 tych już o CNG było cicho to na świecie zaczęło się robić głośno: w czasie kryzysu energetycznego rozpoczął się prawdziwy rozwój techniki CNG. To dlatego jesteśmy teraz dużo daleko za Rosją czy Niemcami i mamy tak słabą sieć stacji tankowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz